חיים בזרם

מאורעות בזרם הזמן

שביל ישראל מטייל בקווקז הגבוה בגאורגיה - מסטייה וקרחון צ'לאדי.

18 תגובות   יום רביעי, 13/9/17, 01:48

לאחר 3 עונות של טיולי סוף שבוע חודשיים, בשביל ישראל בקבוצה די קבועה. קבוצה של חמישה חברה קבועים ועוד אורחים שמצטרפים מידי פעם לקטעים שונים, החלטנו לפתוח במסורת שנתית חדשה של טרקים בחו"ל. חשבנו היכן להתחיל והשטן הפנה אותנו לגאורגיה לעבר הקווקז הגבוה. לאחר חיפושים באתרי מטיילים נבחר כיעד הטרק ממסטיה לאושגולי, טרק שנראה מתאים לתחילת מסורת. יעד יחסית קרוב, טיסה זולה, אוכל זול , נופים פראיים, חצי עולם שלישי במרחק יריקה, מסלול מאתגר של 3 עד 4 ימים והרבה המלצות. קנינו כרטיסי טיסה לטביליסי, בירת גאורגיה, סידרנו הסעה מקומית למסטיה , נקודת המוצא נסיעה של 8 שעות ויצאנו לדרך . נחתנו בטביליסי לפנות בוקר ומחוץ לטרמינל חיכה לנו ואן מרצדס עם הנהג החייכן שצייד אותנו עם בקבוק צ'צ'ה , משקה אלכוהולי מקומי והרבה רצון טוב.

יצאנו לדרך דרך ערים אפורות עם בתים שמאפיינים שאריות של התקופה הסובייטית , מישורים גדולים עם כפרים על כלונסאות , כנראה כנגד שיטפונות בחורף, נעצרנו לארוחת צהריים במסעדה על הדרך שם טעמנו את החצ'פורי הראשון שהיה סימן להרבה אחריו... לקראת אחה"צ לאחר שטיפסנו באין סוף עיקולים בהרי הקוקז לגובה 1500 מטר הגענו למסטיה השוכנת על מדרונותיו הדרומיים של הרי הקווקז הגדול , עיירה בצפון-מערב גאורגיה, העיירה משמשת כמרכז המנהלתי של נפת מסטיה שבמחוז סמגרלו וסוואנתי עילית. התמקמנו ב"מלון" ריבר סייד השוכן על גדות נהר המסטליכה שחוצה את העיירה מלון שהזמנו מראש ויותר מתאים להגדרה של אכסניה, אך גם שם המקומיים היו חייכנים וחילקו לנו צ'הצ'ה לאיזון האווירה הטובה. התמקמנו, ויצאנו לתור את העיירה, בה יש כיכר מרכזית, שם זכינו לראות תחרות ריקודי פולקלור עם חרבות ותלבושות מסורתיות בין בתי הספר של הכפרים באזור . סיירנו במוזיאון המקומי, ואכלנו במסעדות על הנהר.

תחרות ריקודי הפולקלור בכיכר המרכזית

הנהר החוצה את מסטיה באחד מהקטעים היותר צרים

מסטיה ושאר הכפרים באזור מאופיינים בנוף הצריחים שהיו מגדלי שמירה

הנהר החוצה את העיר ולגדותיו המלון ריבר סייד

מטפסי הרים של פעם - תמונה מתוך המוזיאון המקומי

לילה יורד על מסטיה

למחרת יצאנו לטרק קצר חד יומי לקרחון צלאדי, טיפוס עד לגובה של 2180 מטר עד לנקודה ממנה ניתן להמשיך רק עם גרמפונים וציוד טיפוס.  הדרך לקרחון חוצה יער ללא קליטה סלולארית, מה שלא איפשר כול תקשורת בייננו במקרה שנלך לאיבוד מה שקרה מהר מאוד היות ואל הקרחון הובילו כמה שבילים מקבילים. המובילים שהלכו קדימה , החליטו לחכות באיזה שלב לאחרונים אך האחרונים הלכו בשביל אחר כשהם בטוחים שהשאר לפניהם וכול הזמן מגבירים את הקצב כדי להדביק את הראשונים עד שהגיעו לקצה הקטע בקרחון שעדיין ניתן לטיפוס בנעלים רגילות. ההליכה על הקרחון כשלעצמה לא קלה , מחליקה וגם צריך לחשוב טוב איפה להניח את הרגל מכיון שמתחת לקרח זורמים מים במורד ההר ודריכה במקומות בהם הקרח דק יכולה לשבור אותו. כשהאחרונים שהם בעצם הראשונים הגיעו למבוי סתום ונעצרו הם תהו  האם החברה שלפניהם טיפסו יותר לתוך הקרחון שזהו טיפוס מסוכן והתחילו לתרגל שרשרת שריקות וקריאות לשאר הקבוצה , אבל חוץ מהד כלום לא נשמע. הראשונים שהם למעשה עכשיו האחרונים , המשיכו להמתין ותהו כמה זמן לוקח לאנשים ללכת... מצב הזה של חוסר וודאות וחוסר אונים , נמשך קרוב לחצי שעה של צעקות בשתי הקבוצות עד שהקבוצה שחיכתה שלחה נציג להמשך הדרך למקרה שאיכשהו האחרונים עברו אותם וכשהגיע הנציג לקרחון נסגרו כול הדאגות וחוסר הוודאות והקבוצה התאחדה שוב, בערב על בירה בבר על גדות הנהר נוסף לקח חדש לשלל הלקחים שהופקו ב שביל ישראל- כרונולוגיה של טעויות ידועות מראש #4....

בחזרה עוד זכינו לחזות במיבצע סבתא, משפחה שלמה שמנסה להעלות ארון לקומה שניה של מיבנה , ללא הצלחה יתרה עד שמגיע סופר סבתא עם קרש תומך למניעת החלקת הארון, קטע סוריאליסטי שכאילו לקוח מאחד הסרטים של קוסטריצה

רכס ההרים מושלג באזור מסטיה

אושבה (בגאורגיתუშბა) הוא הר דו ראשי ואחד הפסגות הבולטות של הרי הקווקז. ממוקם בסוואנתי שבנפת מסטיה גאורגיה, מערבית לאלברוס, ודרומית לרפובליקת קברדינו-בלקריה, שבדרום רוסיה.

למרות שאינו מדורג בין עשרת ההרים הגבוהים של הרי הקווקז, הוא ידוע כ"מטרהורן של הקווקז", בשל ציוריותו, הפסגה המשוננת, והדמיון למטרהורן שבהרי האלפים.